2011-03-26

Jungfrufärd i vredesmod och lyckorus



Så var det äntligen dags att ta ut den nya cykeln på sin jungfrufärd. Så jäkla härligt. Det var alldeles torrt och fint på vägarna i morse och vinden höll sig på moderata 4-5 m/s. Hade det inte varit för det lite kyliga klimatet hade allt varit perfekt.

Mina farhågor om att cykeln skulle vara i fel storlek kunde kastas åt sidan så fort jag började trampa lite. Det är ju skillnad på en Specilized och en Canyon, men redan innan jag hann lämna stan och slå på datorn hade jag vant mig och det kändes rätt så hemma. Fick justera sadelhöjden något men annars kändes det gött.



Förutom att det är min första kolfibercykel är det även min första med kompaktsystem. Det visade sig att den komfortzonsklinga jag använt mig av på den gamla cykeln var den som saknades på den nya. Det var antingen för lätt eller jobbigt. Så nu kommer jag alltså behöva ta i när jag cyklar...



Men växlarna asså. Jag hade märkt av att kedjan skrapade lite när jag cyklade på parketten hemma så det var jag beredd på att justera. Jag hade också kollat upp hur det görs (jag är född med den ena tummen mitt i handen och den andra i röven så det är en väldigt lång process innan jag vågar/orkar ge mig på att meka cykel). Sen gick allt fel. Förbannade skitgrejer och odugliga människa, hur svårt ska det vara att skruva på fyra skruvar och få det att funka??? Tydligen jättesvårt så jag sket i det och tog snabbaste vägen hem för att inte slita ut kedjan helt redan på första turen.

I morgon ska jag få hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar