2011-05-02

Undivker landsvägscykling i möjligaste mån



Det blev ju inte särskilt skoj med den där chatten, tycker jag. Det kanske var mer underhållande att följa den i realtid än att läsa den såhär i efterhand, men jag tycker att det var väldigt intetsägande. Eller snarare, samma sak om och om igen-sägande.

Jag har dock två passager som jag tänkte citera från Sydsvenskan:

Anna: Fråga till Andreas Grass: Efter att du blev fälld för att ha cyklat på Solgatan i Lund såg jag dig göra samma sak på samma väg i vintras. Varför fortsätter du? Kan du inte köra långsammare på cykelbanan i stan och vänta med den snabba träningen tills du är ute ur stan?
Tävlingscyklist Daniel Grass: Jag är bror till Andreas...Domen är överklagad för det första. Visst kan man vänta med att cykla fortare tills man är ute ur stan. Men i så fall skulle man ställa samma krav på alla trafikanter som är på väg hem från jobbet. Varför ställa detta kravet enbart på cyklister bara för att det råkar finnas gång- och cykelbanor??

Ovan citerade chatt väcker lite obehagliga känslor, och nedan uttrycker sig polisen klart och tydligt:

XB: Detta med att cyklister medvetet prejas av vägen av bilister händer tyvärr ofta, de flesta som cyklat landsväg har råkat ut för incidenter. Vad görs för att öka tryggheten och säkerheten för oskyddade trafikanter, såsom landsvägsscyklister? Hur kan man som cyklist skydda sig mot galna bilförare?
Trafikpolischef Greger Nilsson: Cykelnätet byggs ut allt mer vilket Polisen ser positivt på. Vi ser helst att man undviker landsvägscykling i möjligaste mån. Det går tyvärr inte att skydda sig helt mot ytterligheter men det behöver ju inte vara en "galen bilförare". En olycka händer ju så lätt.

Nu ska det i ärlighetens namn sägas att polisen senare försöker förklara vad han menar med att "Vi ser helst att man undviker landsvägscykling i möjligaste mån" men jag tycker ändå att det var så bra sagt att jag struntade i träningen i kväll. Lika bra det för nu regnar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar