2011-02-12

"Det är klart alla ska ha varsin"



Som historielärare gillar jag att rota runt i arkiv på jakt efter spännande historier. Det är därför väldigt tacksamt när arkiven blir tillgängliga hemifrån så att jag kan vältra i mig i dammet utan att faktiskt komma i kontakt med det. Nu när filmarkivet.se är uppe och rullar blev det för bloggens skull såklart en sökning på cykel med resultatet Det handlar om cyklar från 1953. Härligt somriga bilder.

En annan film är den tysta Paramountjournalen från 1926. Vid 09:30 börjar det riktigt intressanta med velododromtävling.

Lite synd är det att det inte går att bädda in klippet på bloggen. Ni får helt enkelt klicka på länken ovan.

9 kommentarer:

  1. Om jag inte minns det fel så finns det en gammal svensk svartvit film som handlar om en cykeltävling genom Sverige. Något du har koll på?

    SvaraRadera
  2. Javisst har jag det. Skrev om det här: http://fluxologi.blogspot.com/2010/10/stenhart-och-nostalgiskt.html. Både Sverigeloppet och Sexdagarsloppet. Mysiga grejer!

    SvaraRadera
  3. Ja, det kan faktiskt vara dessa filmer jag tänkte på (tackar!).

    Fast jag har för med att det ska finnas en spelfilm också med dåtidens stora skådespelare (typ Nils Poppe-klass). Tror att det handlar om en tävling, med en liten sidohandling med de som åker i följebilarna (storyn kan eventuellt handla om en vadslagning eller liknande).

    SvaraRadera
  4. Den filmen vet jag inte vad den heter, tyvärr. Men det ringer en klocka någonstans i tomrummet... Jag tror du kan minnas rätt. Vi får helt enkelt kolla på all svensk film som gjorts. Jag kan ta dem gjorda före 1940 så kan du ta resten, ok?

    SvaraRadera
  5. Det blir bra. Jag återkommer om sisådär två-tre år...

    SvaraRadera
  6. Jag tror jag har hittat den: Biffen och Bananen från 1951.
    http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?type=MOVIE&itemid=4322&ref=%2ftemplates%2fSwedishFilmSearchResult.aspx%3fid%3d1225%26epslanguage%3dsv%26searchword%3dbiffen+och+bananen%26type%3dMovieTitle%26match%3dBegin%26page%3d1%26prom%3dFalse

    SvaraRadera
  7. Är det sant? Det är klart att det är denna film jag menar! Bra jobbat!!!

    SvaraRadera
  8. Nu återstår bara problemet med att få tag på ett ex eller att få svt att sända...

    SvaraRadera
  9. Om vi har tur så visas den snart igen. Den visades senast 2009 på SVT, och de gamla klassikerna brukar återkomma med jämna mellanrum.

    SvaraRadera