2011-01-24

Tour de France till Malmö!



Ja, jävlar vilka visioner en del människor har. Jag är som vanligt ganska skeptisk mot moderata motioner (de brukar mest handla om hur företag ska tjäna pengar genom att skattemedel används som grund) och jag är väldigt skeptisk mot att Tour de France skulle vilja ta en sväng förbi Malmö. Men jag gillar tanken på det. Det har de varit fantastiskt härligt.

I dagens Sydsvenskan meddelas det att kommunfullmäktige fattar beslut i frågan på torsdag. Tänk om det var kommunfullmäktige som bestämde över Tour de France...

Politikern som lämnat in motionen hittar du här. Notera att det går att gratis prenumerera på hans månatliga nyhetsmejl. Gratis alltså. Vilket kap.

4 kommentarer:

  1. Vilken dåre. Kul att de grävt upp en bild på den ständigt aktuelle Mr Landis också.

    SvaraRadera
  2. Det är väl bra att Malmö kommunfullmäktige inte bestämmer över Tour de France. Inte minst för Touren ...

    Men visst vore det härligt med en Tour-etapp i Malmö! Därför vill jag att vi låter utreda om det är möjligt.

    SvaraRadera
  3. @Rickard: Ja, det är nog tur att inte kommunfullmäktige bestämmer över touren, det hade nog inte varit den förstklassiga underhållning det är idag om ett gäng politiker hade hållit i det.

    Det vore grymt kul. Men eftersom jag är skeptisk av mig har jag svårt att se någon reell chans till det och kan därför tycka att det finns vettigare saker att lägga resurser på än detta. Politiker som brukar vilja ha hit stora evenemang brukar säga att det är bra för regionen, men visst är det så att det inte nödvändigtvis är bra för regionen? Det är bra för företagen som får synas och sälja, men för Paul i Jesusparken tror jag det spelar mindre roll...

    SvaraRadera
  4. @Daniel: Vi tycks helt överens om politikers förmåga i detta avseende.

    Vad gäller hur realistiskt det är att få en Tour-etapp till Öresundsegionen vet jag inte. Det är därför jag vill att Kommunstyrelsen ska ta reda på det.

    Men jag är säker på att förutsättningarna för en publicitetsmässig succé är mycket goda. Tänk bilderna när klungan och följebilarna passerar Bron! Dom skulle visas i media över hela världen.

    Jag är också säker på att när det går bra för Malmö och dom som är verksamma in staden kan det också bli bättre för Paul i Jesusparken. En välmående stad är mer generös och har större resurser, vilket också gynnar Paul.

    SvaraRadera