2011-03-21

Gamla grejer



Under en biltur på landsbygden igår blev jag lite pressad. Vi hade stoppat på en loppis och säljaren pekade på en ask med nycklar och sa att det var cykelnycklar. Jag visste inte hur jag skulle reagera när jag tittade ner på de rostiga bitarna, skojade hon med mig? Var det något slags loppishumor jag inte förstod eller är det helt enkelt så att det är gamla cykelverktyg? Ville ju inte tappa ansiktet inför mitt sällskap som tror att jag kan allt som har med cykel att göra (föga anar de min grunda kunskap). Jag kan inte riktigt avgöra vad de skulle ha använts till, kan du?

Säljaren hade dessutom gjort en skulptur av några cykelnycklar. Jag köpte den inte.

4 kommentarer:

  1. Ser ungefär ut som sånna där universalnycklar som man får med om man köper en cykel på Coop eller dylikt. Ett mindre bra multitool av mindre bra kvalitet.

    SvaraRadera
  2. Ja... De kostar ju bara en krona stycket, ett pangerbjudande, ska du inte slå till? Jag kan svänga förbi och betala åt dig :) Det ingår iofs ingen premie eller så...

    SvaraRadera
  3. Precis, ser ut som multiskitverktyg. Kan ändå vara bra att ha ett par 14-15mm för att justera lagren på nav med lösa kulor. De här nycklarna är gjorda i tunnare gods än vanliga blocknycklar så de funkar nog ganska bra till det ändamålet.

    SvaraRadera
  4. Det är så jävla bra att jag inte behöver veta allt. Tack för hjälpen! Nu kan jag åka tillbaka och skoja lite med tanten.

    SvaraRadera