2011-04-06

Malmö - Trelleborg - Malmö 9/4



Sexton cyklister möttes upp kl 10 idag för att trampa ner till Trelleborgs velodrom och sedan hem till Malmö igen. Solen sken, himlen var blå och det var ganska skönt att cykla den första biten. Klungan som till stor del bestod av för varandra okända ansikten hade lite samarbetssvårigheter i början men det ordnade upp sig något efter att jag gormat och haft mig på ett ganska osympatiskt sätt.



Ner till Trelleborg gick det på i ett bra tempo. Mellan Svedala och Anderslöv fick ett par cyklister problem. Här dök det första tecknet upp på att det här minsann inte skulle bli någon familjedag på cykel. Jag försökte dra upp de som halkade efter i tron om att jag var rätt person för det. Egentligen visste jag bättre men som arrangör kände jag ett visst ansvar. När klungan då istället drog på som galningar i backarna på Ugglarpsvägen förstod jag att jag skulle få en tuff dag.

Efter Anderslöv blev sammanhållningen i gruppen lite bättre och de som tappade gavs hyfsade chanser att komma ikapp. Vi rullade in i Trelleborg och beskådade velodromen. Endast en vågade sig på ett halvt varv på den spruckna snöhögsprydda asfalten.



Så långt hade vinden till stor del kommit bakifrån eller från sidan. Nu väntade andra halvan av turen och den skulle inledas med sida mot i cirka 15 km för att sedan avlösas av 20 km rak motvind på 8-9 sekundmeter.

Vi började tappa cyklist efter cyklist. Jag försökte sansa tempot så att ingen skulle bli kvar ensam i vinden men mina desperata skrik fångades upp av vinden och fördes bara bakåt i gruppen. Här blev det lite dumt, vi tappade räkningen på hur många som droppade av samtidigt som täten drog och drog. Själv försökte jag stå över förning efter förning ända tills mitt dåliga samvete tog över och jag gick all out bara för att komma förbi cyklisten till höger.



I panik över att behöva släppa spelade jag ut vad jag trodde var mitt trumfkort:
- Som arrangör kräver jag att ni sänker tempot och stänger in mig i en vindstilla låda!
Jag fick dock bara ett hånflin och ett "Nänä" tillbaka och sen var det kört. De sista 15 km till brofästet tillbringades först i ensamhet och sedan med ytterligare en cyklist om fick släppa tätgruppen som nu blivit fem. I mitt huvud kom jag ikapp den andre cyklisten men jag kan inte bli kvitt känslan av att han kanske väntade in mig för att han inte visste vägen…



Sju av sexton tog sig alltså hela vägen mer eller mindre tillsammans. Var de andra blev av vet jag ännu inte. Kanske blåste någon i havet utan att det noterades. Det blev ju som sagt ingen familjedag på cykel, det här.




Information

Nu drar det ihop sig.

Enligt prognoser från SMHI, DMI och YR ser det ut att bli härligt vårväder på lördag med medvind till Trelleborg och således motvind tillbaka till Malmö. Perfekt tillfälle att köra slut på sig, med andra ord.

Vi samlas vid Jesusparken i Malmö (korsningen Nobelvägen/Ystadsgatan) och rullar iväg kl 10:00. Vi avslutar vid Luftkastellet vid brofästet så fort vi kommit fram… I Trelleborg stannar vi till en stund vid velodromen.

Vi försöker hålla ihop gruppen så länge det bara går. Tänk 30 km/timmen som ungefärligt snitt. Skyltspurter och annat skoj är välkommet och känner du att tempot är långsamt är det en skyldighet att spurta lite. Se det som ett intervallpass. Det betyder också att om du inte klarar av att ligga på rulle i cirka 30 km/timmen på platten kommer du få det lite tungt och bör således känna efter om du verkligen ska följa med. Givetvis är du varmt välkommen ändå, men du kan inte räkna med att alla väntar in dig.

Såhär ser bansträckningen ut:
http://www.bikely.com/maps/bike-path/Malm-Trelleborg-Malm-9-4503924

Kör du med GPS får du gärna lägga in rutten så att vi kan hjälpas åt att hojta riktningen (du hittar GPX och KML under Share). Fungerar inte formaten med din GPS, konvertera filen med hjälp av exempelvis TCX Converter: http://www.teambikeolympo.it/TCXConverter/TeamBikeOlympo_-_TCX_Converter/TCX_Converter_ENG.html

Det är först och främst, förutom en välkomsthälsning till våren, en träningsrunda. Edit: Tidigare tankar om spurtpriser visade sig vara ett för stort projekt att hinna med. Se det istället som ett fint tillfälle att cykla med andra och kanske träffa nya träningskompisar.

Välkomna att hänga på! Bjud gärna in fler. Det är ju snart vår...

Länk till evenemanget på Facebook: Malmö - Trelleborg - Malmö


Rekognosering 2/4
I underbar vårvärme på regnblött väglag gick dagens rekognoseringsrunda för Malmö - Trelleborg - Malmö 9/4. Jag var inte helt hundra på att jag skulle hitta och det hade ju varit lite snopet nästa helg. Därför testade jag också för första gången att lägga in en bana i Garmin Edge 500. Det funkade mycket tillfredsställande och jag känner att jag fick ännu mer valuta för pengarna, såhär nästan ett år efter inköpet.



En flaska tappades utanför Svedala så jag passade på att stanna till för en fotostund och njuta av det dimmiga vädret. Det var typ 50 meters fri sikt. Jättespännande möte med en dimgrå bil som bara dök upp från ingenstans.



Velodromen i Trelleborg var dock inte i sitt bästa skick. Om inte något magiskt händer på en vecka blir det nog inte några varv nästa lördag. Inte på cykel i alla fall...



Den allra bästa vårklassiker-dimman lättade efter att vi intagit en kopp kaffe på Huses Pizzeria i Trelleborg. Det blåste lätt motvind på väg till Trelleborg så nu väntade medvind och solskenscykling hemåt. När tempen visade +10 hade det bildats tio små sjöar som jag doppade fingrarna i.Handskar åkte av, jag brukar vara en riktigt köldkänslig människa så jag hade på mig vinterhandskarna idag... Så förbaskat underbart härligt vårväder!

På grund av bitvis extremt tjälskottskadade partier diskuteras en alternativ bansträckning. Håll utkik här under veckan för uppdaterad information.

8 kommentarer:

  1. Var på Lönngatan går starten?

    SvaraRadera
  2. Som det ser ut nu samlas vi i tunneln under Nobelvägen. Alltså korsningen Lönngatan/Nobelvägen. Men håll utkik efter uppdateringar, rapporter har inkommit om usla vägegenskaper på vissa av de planerade sträckorna.

    SvaraRadera
  3. Ni kör på landsvägshojar va?
    /olof

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara tala för mig själv, jag kör på landsvägscykel. Men det tror jag att de allra flesta andra kommer göra också. Det verkar också som att vi kan få sällskap av en liggcykel som kommer ligga på rulle.

    Med tanke på min nuvarande form gör jag nog dock bäst i att köra bil.

    Vad kör du själv, Olof?

    SvaraRadera
  5. är man helt dum i huvudet om man kör fastnav här?

    SvaraRadera
  6. Ers Majestät är välkommen på den typ av cykel Ers Majestät finner mest lämplig för rundan.

    /Ner med kungahuset

    SvaraRadera
  7. Blir nog inget för mig imorgon tyvärr :/
    Himla bra initiativ, jag hänger gärna med någon annan gång om det planeras nåt liknande.

    /Petter med liggcykeln

    SvaraRadera
  8. Synd Petter. Håll utkik under säsongen :)

    SvaraRadera