2011-01-08

Kungligt



Satt och funderade över det här med cykelmärken, jag fick för mig att typ alla svenska cykelmärken hade med kungligheter att göra och tänkte skriva något kul om att kungen skulle cykla istället för att åka bil på skattebetalarnas bekostnad. Men så kom jag bara på Monark, Rex, King och kanske Kronan. Det är ju inte så många. Har jag glömt någon?

Kungen kan tydligen inte cykla. Såhär sa han 2008 i sitt tal på firandet av 100-årsjubileumet av Monark:

"Min närmaste omgivning vet att cyklar och jag i stadstrafik egentligen aldrig varit en lyckad kombination, men detta till trots lyfter jag som landets monark idag på hatten för företaget Monark som i år firar sitt 100-årsjubileum."

Nåväl. Hittade till Tekniska museet i Stockholms sida om cykelmärken. Intressant att läsa den långa förteckningen över alla svenska cykelmärken. Till exempel Otto Janssons velocipedaffär i Gävle som tillverkade och sålde cykeln Älgen. Vill du ha ett ex av Älgen kan du ringa på det sköna telefonnumret 1001... Älgen förresten, det är ju skogens konung. En annan cykel jag gärna skulle vilja se är den av märket Cykel-Pelle, ett seriöst namn på en cykel.

I morgon blir det ett besök på den sista deltävlingen i Merida Nortwave CX-cup i Lund. Slaskigt och fint kommer det nog bli.

2 kommentarer:

  1. Chris van der Schutt8 januari 2011 kl. 15:42

    En grej som fullständigt slog undan benen för mig och min världsuppfattning var annars när jag insåg att Cresent inte är svenskt från början. Amerikanskt. Blir fortfarande lite yr när jag tänker på det.

    SvaraRadera
  2. Snurrigt är det. "Halvmåne" hade ju varit ett ståtligt cykelmärke annars, fast det låter ju lite som att cykeln är trasig...

    SvaraRadera