2010-11-22

Svullo

Så, mina fötter är fortfarande svullna och det känns väldigt snopet. Jag hade ju börjat löpträna och tyckte till och med att det var roligt och så blir jag tvungen att sitta still. Typiskt.

Jag har fått den värst drabbade foten omlindad. Med risk för att göra er besvikna visar jag inga bilder på vare sig mina eller någon annans svullna fötter. Fötter är äckliga och jag vågar inte ens bildgoogla det. Usch. Fan, jag kan se en massa fötter framför mig. Uäh, ta bort dem. Jag har alldeles för mycket fantasi.

Däremot vågade jag googla det utan bilder. Känner mig lite dum och skäms när jag läser följande på idrottsdoktorn.se:

"Fråga
Hej Jag har börjat springa för första gången, det blir flera ggr i veckan. Jag har dock märkt att mina ben och fötter har börjat blir "ansträngda" även när jag inte springer. I vilande tillstånd är fötterna svullna och benen känns tunga och det kryper i dom. Kan detta ha med löpningen att göra?

Svar
Hej!

Ja, om man inte är van vid löpning och träning tar det längre tid att vänja fötterna vid den typen av belastning. För att undvika skador och överbelastning behöver man trappa upp träningen långsamt. Man behöver också försäkra sej om att du har rätt skotyp för din fotställning och ditt löpsteg. Det kan man få hjälp med via t ex Löplabbet eller Runners Store. Svullnaden indikerar att du möjligen tränar över din nuvarande förmåga. Om du vill satsa på sikt bör du således trappa upp träningen med mer försiktighet. Är du ändå tveksam eller har stora besvär behöver du få en bedömning via löpningskunnig/inriktad naprapat, sjukgymnast eller idrottsläkare."

Jag inledde ju min löpträning med tre pass på fyra dagar. De två första i skor vi kan kalla för gympadojor, med andra ord skor som inte alls är gjorda för att springa i. På sin höjd hasa sig fram på tonårsvis. I januari plockar jag ut två högskoleexamen. Tänk om jag hade kunnat bli lite smartare efter alla års studier och inte bara fattigare...

/Gnällo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar